Sunday, July 24, 2016

5 sebab kenapa bayi kena tahan di dalam NICU dan Rawatan PICU di Hospital selepas dilahirkan

5 sebab kenapa bayi kena tahan di dalam NICU dan Rawatan PICU di Hospital selepas dilahirkan


NICU

 

NICU adalah unit rawatan intensif yang disediakan khas untuk bayi baru lahir dengan keadaan kritis atau mempunyai kesihatan berat.  Usia pesakit yang dirawat di ruang NICU ini adalah bayi baru lahir hingga bayi usia 28 minggu kebawah.

 

Beberapa keadaan yang membuat bayi memerlukan rawatan di NICU adalah bayi yang lahir premature / Pramatang , memiliki cacat bawaan yang berat, mengalami kegagalan nafas, terkena infeksi parah (sepsis), menderita dehidrasi, atau mengalami perdarahan hebat.

 

 

Ruangan NICU disediakan oleh pelbagai peralatan perubatan untuk keadaan kritis, termasuk:

 

1. Alat bantu nafas

 

Di ruang NICU tersedia pelbagai alat bantu nafas, seperti tabung oksigen, selang atau masker oksigen, dan mesin ventilator. Peralatan ini digunakan untuk membantu bayi yang mengalami kesulitan bernafas atau tidak dapat bernafas sama sekali. Dalam rawatan bayi dengan gangguan pernafasan berat, doktor kerap kali memerlukan intubasi untuk selang pernafasan yang kemudian akan disambungkan ke mesin ventilator, guna membantu bayi bernafas.

 

2. Mesin penghangat bayi (penghangat bayi)

 

Bayi baru lahir, khusus bayi pramatang, mempunyai jaringan lemak yang lebih sedikit berisiko untuk keperluan kedinginan atau hipotermia. Oleh kerana itu, diperlukan alat penghangat bayi agar suhu tubuhnya tetap hangat.

 

3. Inkubator

 

Inkubator adalah alat berupa kotak khusus untuk bayi dengan dinding dari plastik tebal dan transparan yang mempunyai pengatur suhu untuk pengguna bayi kedinginan. Alat ini juga berfungsi melindungi bayi dari infeksi.

 

4. Pantau tanda-tanda vital

 

Di ruang NICU tersedia monitor untuk memantau tanda-tanda vital bayi, yang mengandungi kadar oksigen dalam darah, laju pernafasan, denyut jantung, suhu tubuh, dan tekanan darah bayi. Ruang NICU juga dilengkapi dengan beragam alat lain yang diperlukan untuk menyokong kesihatan bayi, seperti alat untuk fototerapi dan selang makanan yang akan dipasangkan pada waktu atau mulut bayi untuk pemberian ASI atau susu formula.

 

LIHAT DI SINI JUGA : 

 1. 5 KenapaAnak Perelu Diazankan selepas Lahir

2. 5 Sebab Anak dilahirkan Pramatang 

3.  5 Sebab kenapa anak di lahirnya di dunia ini atas sebab apa - Hadid Al-Fateh


PICU (Unit Rawatan Rapi Pediatrik)

 

Berbeza dengan NICU yang diperuntukkan khusus untuk bayi baru lahir hingga usia 28 hari, PICU dikhususkan untuk bayi di atas usia 1 bulan dan anak-anak usia 1 hingga 18 tahun dengan keadaan kritis.

 

Kondisi berat dan berpotensi fatal pada bayi lebih besar dan anak-anak yang memerlukan rawatan di PICU ini pada asma parah, dehidrasi berat, perdarahan akibat cedera berat atau kecelakaan, sepsis, fungsi fungsi organ, keracunan, dan meningitis.

 

Bayi dan anak-anak yang baru saja menjalani operasi besar juga perlu dirawat selama beberapa waktu di luar PICU.


 

Mirip dengan NICU, di luar PICU juga terdapat pelbagai peralatan perubatan untuk memantau dan merawat keadaan bayi dan anak-anak yang kritis, mulai dari inkubator, alat fototerapi, mesin ventilator, tabung oksigen, hingga alat kejut jantung khusus anak.

 

Rawatan di Ruang NICU dan PICU

 

Selain pelbagai alat perubatan, ruang PICU dan NICU juga menggunakan pelbagai ubat-obatan kemunculan, seperti dobutamin dan epinefrin, yang mana-mana masa boleh mengambil masa pesakit semakin kritis.

 

Selama dirawat di luar intensif ini, bayi dan anak-anak dengan keadaan kritis akan dipantau dan dievaluasi secara ketat oleh tim medis yang terdiri dari doktor umum, doktor spesialis anak, dan rawat. Bezanya, NICU dipimpin oleh doktor anak ahli neonatologi, sementara PICU diketuai oleh doktor anak ahli ERIA.

 

 

 

Di luar intensif ini, orang tua dapat menemani anak yang sakit, tetapi jumlah pengunjung lain dan waktu membesuk akan dibatasi. Tujuannya adalah untuk mewujudkan suasana yang tenang dan selesa bagi pesakit, serta untuk pesakit pesakit terkena infeksi.

 


Prinsip penanganan pesakit bayi dan anak-anak yang kritis di luar intensif ini sebenarnya tidak jauh berbeza. Perbezaan NICU dan PICU berada pada kumpulan usia pesakit, yang tentunya akan memengaruhi jenis dan ukuran alat-alat di dalam.





No comments:

Post a Comment