Monday, December 7, 2020

25 Nama Anak Lelaki dan maksudnya

25 Nama Anak Lelaki dan maksudnya

 Baiklah, proses memberikan nama ini akan lebih mudah sekiranya anda sudah mengetahui jantina anak. Sekiranya bayi anda menjadi anak lelaki, berikut adalah beberapa pilihan untuk nama bayi lelaki yang boleh anda jadikan inspirasi. 


 


Nama Islam moden untuk bayi lelaki


1. Anfa


 


Anda pasti mahu bayi anda mempunyai harga diri atau harga diri yang tinggi. Dan kerana namanya adalah doa, maka anda dapat memberi nama bayi anda dengan kata Anfa yang dalam bahasa Arab bermaksud harga diri.


 


2. Hajid


 


Beribadah yang rajin adalah kunci bagi seseorang untuk mendapatkan ketenangan dan kedamaian hidup yang maksimum. Anda boleh memberi nama bayi anda dengan Hajid yang bermaksud seseorang yang bersolat dengan rajin pada waktu malam dan dalam Islam ini bermaksud rajin menunaikan solat tengah malam.


 


3. Kamayel


 


Nama Kamayel memang terdengar unik. Ini juga bermaksud indah, yang utuh, sempurna, dan sempurna. Sudah tentu ia adalah nama positif bagi bayi.


 


4. Zayan


 


Nama Zayan adalah nama bayi lelaki Islam moden dan mempunyai makna yang indah. Dalam bahasa Arab, nama ini bermaksud kecantikan dan keramahan. Oleh itu diharapkan bayi dapat tumbuh menjadi seperti itu.


 


5. Rafay


 


Oleh kerana nama adalah doa, jelas bahawa anda akan memberikan nama bayi anda dengan makna positif. Begitu juga dengan nama Rafay yang dalam bahasa Arab mempunyai makna dinaikkan. Penyisipan nama ini juga bermaksud bahawa bayi anda akan membesar menjadi orang yang diangkat tinggi.


 


6. Tsabit


 


Adakah anda pernah mendengar nama Thabit bin Qurra? Dia adalah nama ahli astronomi, ahli fizik, ahli matematik, dan penterjemah dari bahasa Arab. Dia juga menemui beberapa perkara penting dalam bidang sains tepat, bahkan menulis buku berjudul The Composition of Ratio yang menerangkan nisbah kuantiti geometri. Oleh itu, tidak ada keraguan bahawa nama ini adalah doa agar anak anda membesar menjadi seorang yang pintar.


 


7. Rumi


 


Nama Rumi memang diambil dari nama Jalaludin Rumi, seorang penyair sufi yang terkenal. Memberi nama ini akan mendoakannya untuk membesar sebagai anak yang cerdas dan berfikiran luas, tetapi selalu ingat Tuhan seperti Rumi.


 


8. Jafar


 


Secara etimologi dalam bahasa Arab, nama Jafar bermaksud anak sungai. Kemudian nama Jafar juga diambil dari nama ahli astronomi dan ahli matematik Muslim dari Parsi, Abu Jafar Muhammad. Sehingga memberikan nama ini menjadi doa agar bayi anda tumbuh menjadi seseorang yang selalu disemai dengan pengetahuan dan pelbagai nilai positif yang lain.


 


9. Denmark


 


Nama Danish terdengar barat. Tetapi tahukah anda bahawa perkataan Denmark sering digunakan dalam bahasa Parsi dengan makna pengetahuan dan kebijaksanaan yang luas. Oleh itu, penggunaan nama ini bermaksud bahawa bayi anda mempunyai pengetahuan yang luas dan hati yang bijak.


 


10. Irtiza


 


Sekiranya anda seorang ibu bapa yang ingin memberikan nama moden kepada bayi anda, anda boleh menggunakan nama Irtiza. Nama ini berasal dari bahasa Arab yang bermaksud keseronokan atau kegemaran. Oleh itu diharapkan bayi dapat membesar menjadi anak yang disukai dan disayangi oleh ramai orang.


 


Dalam Islam terdapat banyak nabi yang namanya dapat anda gunakan sebagai inspirasi untuk menamakan bayi lelaki anda. Berikut adalah beberapa nama Islam pilihan untuk bayi lelaki.


 


Nama bayi lelaki Islam yang disukai dan maksudnya


11.  Zain Hamizan = Seorang budak lelaki kacak yang kuat seperti mahkota raja.


Hamizan = Cerdik, kuat, kacak


Zain = Mahkota, perhiasan


 


 


12. Titus Aldrich = Seorang lelaki seperti raja yang terhormat


Titus = Yang Berhormat


Aldrich ( Raja )


 


 


13.  Oved Fidelis = Seorang lelaki menjadi penyembah yang setia


Oved = Penyembah


Fidelis = Percaya


 


14.  Ehud Azel = Seorang lelaki yang bersatu dalam kebaikan


Ehud = Bersatu


Azel = Kebaikan


 


 


15.  Arsenio Akbar = Orang kuat besar yang berani


Arsenio = Berani


Akbar = Hebat


 


 


16. Attar


 


Nama penyair Islam kuno itu romantis dan terdengar jantan. Seperti nama Fakhruddin Attar yang menjadi nama pena Abu Hamid. Dalam bahasa Arab sendiri, kata Attar bermaksud minyak pati bunga.


 


17. Farabi


 


Al Farabi adalah seorang ahli falsafah dari Damsyik, Syria yang juga seorang saintis. Supaya kepandaiannya tidak perlu diragui. Oleh itu nama Farabi boleh memberi pengaruh positif pada bayi anda.


 


18. Razi


 


Nama saintis Muslim lain yang boleh anda gunakan untuk menamakan bayi anda ialah Razi dari nama Zakaria ar Razi dari Parsi. Manakala dalam bahasa Arab, Razi bermaksud kepuasan.


 


19. Sina


 


Ibnu Sina adalah nama seorang saintis yang sangat terkenal dari Parsi. Hidupnya dikhaskan untuk perubatan, falsafah dan perubatan. Selain cerdas, Sina sendiri bermaksud diberkati dalam bahasa Latin.


 


20. Haitham


 


Nama Haitham terdengar unik dan jantan. Nama ini sendiri diambil dari nama saintis Arab, Ibn Haitham, yang menjadi saintis pertama yang menjelaskan konsep penglihatan. Kemudian, dalam bahasa Arab yang bermaksud helang muda yang tentu saja mempunyai kesan menjadi gagah, kuat, dan berani.


 


Senarai koleksi nama bayi lelaki Islam moden


Adakah anda masih keliru untuk mengumpulkan nama bayi lelaki sehingga tidak kedengaran? Melaporkan dari Lifeblogid, berikut adalah beberapa siri nama yang dapat anda jadikan inspirasi.


 


21.  Nizami


 


Nama Nizami diambil dari seorang penyair Parsi bernama Nizami Ganjavi. Nizami tidak hanya dikenali sebagai penyair romantis tetapi juga memiliki pengetahuan yang sangat luas dalam pelbagai bidang dari sains yang tidak tepat hingga botani.


 


 


 


22. Khalid


 


Anda boleh menjadikan perkataan Khalid sebagai inspirasi untuk menamakan budak lelaki. Kerana dalam bahasa Arab, Khalid bermaksud keabadian, kuat, dan berani menegakkan keadilan.


 


 


 


23.  Abizar


 


Abizar berasal dari bahasa Arab yang bermaksud menyebarkan. Ini tentu saja sama dengan kisah Abizar Al Ghifari, yang menjadi penyebar dan pejuang Islam yang berani dan setia.


 


24. Haidar


 


Di Mesir kuno, nama Haidar bermaksud singa pejuang yang kuat dan berani. Sudah tentu, perkataan ini sesuai untuk menamakan bayi lelaki.




25. Aaron


 


Nabi Harun AS adalah saudara kepada Nabi Musa AS yang memiliki kemampuan untuk memimpin dan berbicara dengan baik dan setia. Sehingga diharapkan bayi anda kelak mempunyai ciri ini.


 


Itulah beberapa idea untuk nama bayi lelaki dengan tema Islam yang boleh anda terapkan ketika anda keliru dengan memberi nama bayi. Semoga bermanfaat!

No comments:

Post a Comment